Skip to content

Het bouwen van een Porsche 944 Cupraceauto

Uitleg

Koop een oude Porsche 944 desnoods met wat (lak)schade zonder stuurbekrachtiging en liever zonder Targadak, aangezien deze later toch moet worden vastgelast, evt. beschadigde binnenbekleding/stoelen is ook prettig, dit allemaal drukt de prijs tenminste nogal. Een net dashboard, een goed lopende motor en goed werkende versnellingsbak is wel van belang.

Verwijder van het interieur alles behalve het dashboard, pedalen en de bedrading. Bedrading voor radio, speakers, centrale deurvergrendeling, alarm, binnenverlichting, verstelbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen en overtollige bedrading etc. moeten verwijderd worden. Allemaal ballast en niet meer van belang. Ook het hemeltje, vloerbedekking, stoelen, deurbekleding, zonnekleppen, interieurverlichting en raampanelen etc. kan eruit. De deurbekleding kan later na het verwijderen van de overtollige binnenbekleding in de deur, na het spuiten, evt. weer teruggezet worden. Dit kan ook door een kunststofpaneel vervangen worden met een treklus om de deur dicht te trekken. Deuropener laten zitten.

Daarna een goedgekeurde rolkooi laten monteren (denk ook aan het beschermschuim) en de auto van binnen in kleur (laten) spuiten. Het oog wil ook wat. Daarna zespuntsgordels, racestuur, hoofdstroomonderbreker, een goed passende racestoel, brandblusser en evt. racepedalen (om “heel toe” te kunnen rijden), (laten) monteren en de binnenkant is raceklaar.

Aan het onderstel van de auto dient voor de wegligging nog een verbetering aan de ophanging aangebracht te worden. Te denken valt aan een Intrax verstelbaar veer/schokdempingsysteem te laten monteren. Ook wordt wel een Bilstein onderstel gebruikt. Aanbeveling verdient ook het vervangen van de (te) lichte stabilisatorstangen De remmen kunnen aangepast worden door stalen remleidingen, raceblokken en geperforeerde schijven te (laten) monteren. Voor de stijfheid van de auto is het ook nog aan te bevelen om een veerpootbrug onder de motorkap te (laten) monteren.

Buitenom nog sleepogen, kofferbak en motorkapsluitingen (laten) aanbrengen. Voor een race dient nog een transponder aangebracht te worden (die kan ook op een racedag meestal gehuurd worden). Een rondeteller/dataloggersysteem is ook prettig maar is niet verplicht.

De auto evt. in eigen racekleur (laten) spuiten en hij is in principe klaar voor een race.

Voor evt. verdere modificaties kunt u het reglement voor de 944 Basic Cup raadplegen.

Voor hulp en advies kunt u bij diverse Porsche specialisten terecht. Op dit gebied is bv. zeer bekend RFF in Aalsmeer. Deze heeft al heel wat 944 Cupauto’s gebouwd en is zeker bereid om te helpen en/of het een en ander aan te passen, te bouwen of te leveren en/of de auto goed af te stellen.